≡ Menu

Trender 2024 – det glada 20-talet?

Trender

Det brukar vara årets roligaste artikel att skriva här på Cityshoppa; den årliga trendrapporten. I år känns det dock som om saker och ting är rörigare, mer osäkra och svårare att tyda än på flera år. Politiken, den eviga virsubekämpningen, krigen, den ekonomiska utvecklingen präglar trendrapporten inte bara i år, utan för hela det kommande decenniet (20-talet startade tekniskt sett först 2021).  I övrigt går vi igenom mode, inredning, underhållning, resetrender mat- och hälsotrender, samt förstås, som vanligt, årets ”årets undergång”.

Virtual Reality

AI – är en stor trend förstås

Olika typer AV AI-chatt bottar kommer vara en supertrend. Google släpper sin Gemini uppdatering till Bard etc och Chatt GPT kommer kontra med GPT 5. Det är dock inte Skynet vi pratar om här. Dessa AI verktyg underlättar vissa arbetsuppgifter. Det är allt.

Hemelektronik – Virtual Reality får en ny chans

Virtual Reality-system släpptes på marknaden sent hösten 2016 och blev ”årets julklapp” i Sverige.  Marknaden har dock dock varit försiktigt optimistisk till denna teknologi då det fortfarande inte finns tillräckligt med spel och annat material, som filmer, tillgängligt ännu. Första generationens utrustning höll heller inte riktigt måttet. Räkna dock med att teknologin mognar mer och mer under de närmaste åren och att vi får se release av nya generationens VR under 2024. De stora namnen är Oculus Rift (uppköpt av Facebook) HTC Vive och Sony Playstation VR. Apple kommer också ge sig in i denna bransch inom kort, men det blir dyrt.


XR är ett brett begrepp som omfattar virtuell verklighet (VR), förstärkt verklighet (AR) och blandad verklighet (MR). XR förväntas bli allt vanligare 2024, eftersom den blir mer prisvärd och tillgänglig. XR används redan i en mängd olika applikationer, till exempel utbildning, undervisning och underhållning.

För snart 10 år sedan släpptes Apple Watch till försäljning på marknaden, och såväl modebranschen och hälsobranschen som prylnördar tog åt sig Apples kommande klocka, som samspelar med iPhone och andra Apple-prylar. Det vore dock att ta i att kalla det en försäljningssuccé,  Apple släppte en ny generationen Apple Watch under 2023 och denna fick lite bättre batteritid – vilket kommer göra den lite mer intressant för gemene man. Vi tror dock att man får till den stora fullträffen först 2024 och med nästa generationes klocka som kommer 2024 (enligt rykten kan den till och med mäta blodtryck och sockernivå, vilket verkligen vore en ”game changer”).

I övrigt kommer Apple släppa uppdatera, kraftigt förbättrade versioner av sina Macbooks och iPad Pros och inte minst iMacs. Samsung är också ett starkt märke, men vi tror att Apple kommer befästa sin position som nummer ett under 2024. Vad det gäller PC:n utvecklas dess mjukvara helt enkelt inte i någon större omfattning.

Sedan kommer även nya konkurrenter världens första familjerobot släppas under året. Roboten heter Jibo och släpps för inte så länge sedan. Räkna dock inte med att robotarna dammsuger eller diskar åt dig riktigt än, utan roboten är mer att betrakta som en fysisk inkarnation av Siri/Alexa.

Övrigt inom teknologiska landvinningar 2024

  • Blockchain kommer bli ”house hold”, i alla fall till namn. Ingen kommer någonsin förstå vad det egentligen innebär med denna teknologi.
  • Web3 är en ny iteration av internet som bygger på blockkedjeteknik. Web3 är utformad för att vara mer decentraliserad, säker och transparent än det nuvarande webben. Web3 är fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium, men den har potential att revolutionera hur vi interagerar med internet.
  • Människo-datorinteraktion (HCI): HCI är studiet av hur människor interagerar med datorer. När tekniken fortsätter att utvecklas behöver vi utveckla nya och mer intuitiva sätt för människor att interagera med datorer. 2024 kan vi förvänta oss att se mer innovation inom HCI, eftersom vi letar efter nya sätt att göra tekniken mer tillgänglig och användarvänlig.
  • Det kommar pratas mer om Fusion.
  • Augmented reality (förstärtk verklighet) var en stor grej redan med iPhone X, men det är först under detta år vi får se riktigt spännande appar som använder teknologin.
  • Extended reality är ett begrepp vi kommer få lära oss under året. Computer Vision likaså.
  • Självkörande bilar blir allt vanligare, och teknologin förväntas slå igenom på bred front under året. Innan vi har helt automatiserade bilar kommer vi dock ha någon form av fjärrkörningssystem.
  • Elbilar fortsätter att sälja mer och mer och vi tror att 2024 blir ett genombrottsår för den globala volymen av elbilar.
  • Solpaneler förstås. Här kan ny teknik göra tidigare generationer obsoleta över en natt. Det händer mycket nu.
  • Andra starka teknologiska vinningar sker inom precisions-medicin, som i sin tur gör stora framsteg tack vare ”big data” (som samlar in ovärderlig hälsodata från olika typer av mobila enheter). Dessutom har den stora satsningen på vaccin mot Corona inneburit att man mer eller mindre avancerat ett decennium i utvecklingen på ett år! Ungefär som atom- och jet-teknologi etc. avancerade kraftigt under andra världskriget. När så många hjärnor, så mycket resurser, koncentreras under en längre period på att lösa ett enda problem händer det saker snabbt!

Trender inom glasögonbågar.

Resetrender 2024 och vintern 2025

  • Poshtels Svenska undersökningar visar att majoriteten numera föredrar att bo i lägenhet/hus framför hotell.
  • Cykelturism har ett stort internationellt uppsving och hotar till och med golfturismen (då medelålders män världen över byter ut sina klubbor mot cyklar).
  • Afrikas förbättrade infrastruktur leder till fler turister, och redan från och med 2024 kommer kontinenten anses vara världens surfingparadis nummer ett.
  • Många destinationer i Mellan Östern omprofilerar sig med designturism. Dock ligger det oroliga politiska läget länderna i fatet.
  • ”Trygghetsturism” blir ett begrepp, tyvärr, på grund av det oroliga läget i världen. Många kommer välja att återigen turista nära naturen i Sverige/Norge/Danmark även under semestern 2024 (det är ju visserligen positivt för den inhemska ekonomin). Även det ökade miljötänket spelar in till viss del. Hett ställe att besöka i Norden? Glaskogen i Arvika tveklöst. Det fantastiska naturområdet hade ett stort uppslag i New York Times under året.
  • Men vi tror också att parallell trend till ”trygghets-turismen” blir old school äventyrs-resor. Folk har insett att världen är osäker och kommer vara det under en lång tid framöver. Det är lika bra att, som Kierkegaard uttryckte det, ”kasta sig ut på 70000 famnars djup”. Backpacking genom okänd mark, de oplanerade resorna med lätt packning kommer inom kort explodera i popularitet. Tro oss.
  • Road trips inom Skandinavien/norra Europa kommer starkt som ett fenomen. Skåne och norska fjällen är givna resmål. Vår favorit? Östra Vättern!
  • Peer to peer dining är ett växande globalt fenomen som uppstått i kölvattnet av jakten på genuina upplevelser. Det går helt enkelt ut på att man bjuder hem turister på hemlagade middagar med lokal anknytning. Gästerna kan sedan i diverse appar betygsätta middagarna hos sina värdar, baserat på smak, renlighet och miljö. Vill du prova på kolla in Bookalokal eller EatWith.
  • Wellness-resor kommer starkt. Yoga, kurser i hälsosam mat, etc. i solen lockar Svensson.
  • Enligt en stor studie internationell studie kommer fler resenärer än någonsin tidigare att äta lokalt, bo på flotta vandrarhem (poshtels är ett nytt ledord och är en förkortning för ”posh hostel”) och använda sina mobila enheter för att såväl boka, som förbereda inför och dokumentera resan.
Wellness-resor
Wellness-resor

Mode dam och herr

Byxklänning
  • Starka och lekfulla färger. Nu vill vi bara ha kul igen. Och varför inte? Ekonomin fortsätter gå starkt och världen har precis gått ur en pandemi och ser ut att vara på väg mot såväl politiska spänningar som stora teknologiska landvinningar. I dessa turbulenta tider återstår bara en sak att göra, att leva som om varje dag vore den sista. Det glada 20-talet gör comeback. Kom för övrigt ihåg att när man pratar om 1920-talets ”Glada Tjugotalet” så anser man att dessa tider började först 1924…
  • Spets är tillbaka på allvar.
  • Platta skor likaså.
  • Blommigt likaså.
  • Och spets i alla dess former.
  • Samt tryck (igen).
  • Rött är färgen.
  • Haschtaggen #robelife har lagt ribban. Lyxiga morgonrockar och morgonrock-inspirerat mode kommer mycket starkt.
  • Byxklänningen är en ny företeelse som man visat upp på de senaste modevisningarna. Den presenterades redan i fjol men kommer starkare i år.
  • Det blir mycket bara axlar och magar.
  • GinghamGingham-rutan är tillbaka. Mönstret som först populariserade av Brigitte Bardot, och för tankarna till bordsdukar återfinns flertalet i vår-kollektioner.
  • Mocka återvänder också och återfinns i alla säsongers mode nästa år – i kappor, kjolar, byxor och skor.
  • Musikfestivaler får det allt svårare att överleva, men det något bohemiska festivalmodet kommer på bred front.

Läs mer om modet 2024.

Herrmode 2024

Färgstarka underbyxor (gäsp), material som ”andas”, Terry-jeans (se bilden nedan) och kraglösa plagg är nyckelorden för året. I övrigt är mode inspirerat av ”verkstads-overaller”, 50-tals inspirerade skjortor, vita chinos och kortare shorts något att hålla ögonen öppna för. Bomber-jackor och motorcykelmode är också fortsätt hett.

Terry jeansjacka

Hem och inredning

  • Inredningstrenderna går från det opersonliga och stilrena till det mer personliga. Det ska forfarande vara elegant och sofistikerat i hemmet, men med mycket mer personliga inredningsdetaljer och möbler som bryter linjer och skapar en kontrast mellan gammalt och nytt.
  • Terrakotta är tillbaka.
  • Sänggavlar blir allt viktigare i var mans hem (kanske på grund av de är den enda inrednings-detaljen som återstår?)
  • Fortfarande är inredning med metaller, särskilt då mässing, populärt.
  • Det romantiska hemmet blir alltmer eftersträvansvärt, och det retro rustika, som går hand i hand med denna trend, likaså.
  • Även naturen i allmänhet och havet i synnerhet, med maritima inredningsdetaljer, blir alltmer populära. Man ska 2024 ”föra in naturen och dess former och färger” in i hemmet. Vi gillar denna utveckling skarpt. För vem har väl ändå inte tröttnat på att alla hem och offentliga miljöer de senaste åren sett ut som Apples sterila huvudkontor?
  • Natur överlag regerar då det inverkar lugnande. Det är synd om människan som han sa Strindberg.
  • Klara och starka färger är populära och den mest populära kulören av dem alla är mörk-grönt. Men grått och blått är också mycket populära färger. Kopparorange är för övrigt en härlig nykomling på himlen av kulörer.
  • Framförallt är det inne att man använda sig av miljövänliga, hållbara material. Återvinning är nyckelordet nummer 1.

Underhållning – superhjältarnas död och dramats renässans?

Printmediernas död

Superhjältar och Science Fiction är mer populärt än någonsin men vi tror att de omvälvande Corona-åren kommer sätta spår i kulturen. Bort med det glättiga in med det mer dramatiska, berättelser med berättelser i fokus! Det kommer runt 10 filmer nästa år som handlar om superhjältar, och ännu fler serier.  I övrigt är det förstås nästa Star Wars-serie, säsong 5 av The Mandalorian-serien, etc. som väcker intresse.

Vad det gäller dataspel så fortsätter gamers i allt större utsträckning att spela på mobila enheter. Det stora hoppet för de stora spelstudiorna att återta förlorade marknadsandelar står till Virtual Reality-tekniken. Den största titeln 2024? Nya GTA (om den hinns släppas under året).

För några år sedan gjorde vi spaningen att det skulle bli ett uppsving i köp av ”riktiga” böcker, serietidningar etc. Så blev det, men det varade inte länge. I alla fall inte i det antika pappersformatet. Adjö, Gutenberg, som Forbes uttryckte det nyligen. Printmedia har det otroligt jobbigt för tillfället och papperstidningar och magasin säljer rekord-dåligt. Det var verkligen ett tecken i tiden när Mac World för fem höstar helt enkelt slutade ge ut tidningen i pappersformat på den svenska marknaden. Många tidningar kommer följa efter under 2024, och enbart finnas tillgängliga i digitalt format. Många kunder följer inte med som prenumeranter då själva grejen med att prenumera på en papperstidning är att den faktiskt är tillverkad i just papper…

Det papperslösa samhället överlag börjar äntligen bli allvar på verklighet. Din mobil och din surfplatta låter dig resa eller gå på konserter utan biljetter, betala utan kontanter eller ens kreditkort, betala räkningar utan pappersräkningar etc. Swisch, till exempel, (trots att bankerna lägger på ocker-priser) lanseras för e-butiker under året.

Hälsotrender och mattrender 2024

Social distansering är inte längre ett begrepp. Nu vill vi umgås som aldrig förr. Helst utomhus. Det är då naturligt att picknicken blir mer populär än på länge!

Faux vegetariska alternativ (växtbaserade livsmedel som påminner om kött i utseende och konstisens) blir allt vanligare i västvärlden men vi tror att ny forskning kommer visa att det inte är så nyttigt som alla tror. Kan få ett backlash redan under året. I alla fall starkt processade veg-alternativ.

I USA förutspår man att ”genome sequencing” (vilket innebär att man helt enkelt via nya metoder screenar sig själv för sjukdomar som man har latent i kroppen) kommer slå igenom på bred front under året. Det kommer nog ta många år innan detta är något som svenskarna tar åt sig, men förmodligen kommer vi se några trevande försök av svenska kliniker under året.

Etnisk matlagning från lite mer okända kök som Filippinerna, Hawaii och Korea kommer starkt.

I övrigt är det smarta mattjänster som matsmart (upp till 90 % billigare än i butik) som vinner marknadsandelar. Tror även här att man tröttnar snart. Utkörning med elbil lär dock komma starkt.

Vi blir allt mer intresserade av nya smaker, vilket inte minst reflekterar sig i det exotiska kryddutbudet i matbutikernas hyllor.

  • Saffran och peppar från Nepal kommer starkt.
  • Maca-pulver (peruansk rot som växer i Anderna och som bland annat gör män mer fertila) och sjögräs är hälsomaten som kommer ta Sverige med storm under året.
  • Köttfria måndagar är ett växande fenomen, och det är hippt att vara vegetarian.
  • KimchiFermenterad mat, som koreanska kålrätten Kimchi blir också allt mer vanligt i butikerna och på restaurangerna. Och ärligt talat, varför går det inte redan nu att få tag i Kimchi på fler ställen än närmaste sushirestaurang?
  • Tapas-kulturen breder ut sig över hela Europa (och USA för den delen). Det ska vara smått och gott.
  • Trendiga smaker i restaurangbranschen: den japanska kryddblandningen sju kryddor (shichimi togarashi), Yuzu, puréer av alla de slag, rökta kryddor, långkokt kött, umami-smaker som sötpotatis, tomater och svamp.

Årets ”årets undergång”

För några år sedan tippade vi att virus, i motsats till ”hot” från rymden som dominerade tiuden innan, av alla de slag skulle dominera den svenska klickjournalistiken, och det visade sig tyvärr vara en sannprofetia, inte minst på grund av Ebola-utbrottet, och senare Corona-viruset. Virus av alla de slag har nu infekterat vårat kollektiva medvetande och kommer vara i fokus hela decenniet. Det är dock inte säkert att det kommer göras så många filmer och serier och böcker om pandemin som man kan tro. Det finns en anledning till att man kallade Spanska Sjukan för ”den bortglömda pandemin”. När den var över ville folk helt enkelt inte prata om den längre, de ville inte påminnas. De ville gå vidare. De ville dansa.

Sedan trodde vi att tjatet om Maya-kalendern skulle återupplivas 2015. Det var nämligen så att världen inte gick under 2012 som Maya-indianerna hade förutspått. Forskare kom sedermera fram till att man hur som helst tolkat kalendern fel, och datumen för undergången var således inte december 2012, utan snarare 3 september, 2015. Glädjande nog fick det inga rubriker alls denna gång.

Under 2016 tyckte vi det var svårare än någonsin att raljera över undergångs-scenarion som är gripna ur luften. Sällan hade hoten mot världsfreden och miljön känts så verkliga som när vi gick in i 2016. Detta stoppade dock inte de svenska tidningarna (som nuförtiden endast har konkurrens från brittiska tabloider i västvärlden vad det gäller graden av rent fåneri) från att förstärka och rentav hitta på olika mer eller mindre reella hot. Tyvärr var 2016 ett år då många scenarion så hemska att man inte ens kunde föreställa sig slog igenom.

Under 2017 visste vi att tidningarna skulle en hel del om virus (som vanligt), om miljön (visserligen befogat), och ”om att Trump har tillgång till knappen och kanske man även skriver några få spaltmeter om den kristna fundamentalistiska gruppen som hävdar att jorden kommer gå under i samband med månförmörkelsen i USA den 21 augusti.” Tydligen hade de starka bevis från Uppenbarelseboken…

Under 2018 råder det dock ingen tvekan om att årets stora undergångs-formel lyder ”Trump + Kim = the end”.

2019? Ja, det var miljön som var tillbaka i blickfånget då, mer än någonsin. Detta underströks sedan när Greta Tunberg blev ”Time person of the year”. Denna trend är så stark att den kommer dominera hela decenniets domedagsprofetior. Det blir således, enligt medierna, en ny istid fram till mars, sedan en ny sommar med bränder som sträcker sig in på hösten.

Miljön och uppvärmningen kommer fortsätta dominera, tillsammans med virus-oro, närmaste 10 åren. Minst.

I övrigt kommer det pratas om en ny lågkonjuktur i kölvattnet handelskrig och en krossad världsekonomi i kölvattnet av Corona och kriget i Ukraina. Många tror dock att de värsta åren r bakom oss och att vi nu börjar sänka räntan och konsumera mer igen. Vi får se.

10 globala trender (som har en undergångsprägel på riktigt)

De sista 10 trenderna är globala samhällstrender som de flesta ”förståsigpåare” är eniga kommer prägla 2023. Tycker du att det är deprimerande läsning kom ihåg att det enda vi med säkerhet kan säga om framtiden är att vi inte vet hur den kommer se ut, och att människan alltid tenderar se på framtiden i ett onödigt negativt ljus:

  • Handelskrig mellan USA och Kina, och Europa.
  • En djupare global klyfta mellan inkomster.
  • En ekonomi som växer utan att fler jobb skapas på grund av automatisering, effektivisering.
  • Terrorismen växer i intensitet i takt med att den bekämpas, likt håret på Medusa.
  • En växande geostrategisk maktkamp mellan forna och stigande stormakter. Det är dock glädjande att USA och Kina äntligen pratar med varandra igen i alla fall. Ett fall framåt.
  • Den representativa demokratin försvagas på många håll i världen.
  • Fler virus kommer hittas som har en potential att hoppa från djur till människa.
  • Miljöföroreningarna ökar i västvärlden eftersom de flesta försök till samarbeten mellan gränserna, och mellan kapitalet och miljörörelsen, har havererat gång på gång.
  • Extrema väderhändelser fortsätter bli allt vanligare.
  • Nationalismen är på frammarsch i västvärlden igen.
  • En fortsatt ökning av vattenkriser runtom i världen. Inte minst i södra delarna av Europa.
  • Hälsoindustrin spelar en allt viktigare roll i ekonomin.
  • Energi, energi, energi.