≡ Menu

Trender 2014 – spaning på allt från film och mode till inredning och Ragnarök

Varje år gör cityshoppa en trendspaning inför året som kommer. Vi sätter bland annat luppen på årets mest trendiga undergång (visst är det bisarrt underhållande hur mycket lösnummer tidningarna säljer med sina 1500-talsdoftande domedagsscenarion?), som i år faktiskt kommer från Nordisk mytologi, mode, resor, prylar och konsumtionsbeteende och mycket annat. Om du vill veta vilka trender som kommer dominera diskussionerna i medierna samt i fikarummet 2014 – läs på. Läs om trender 2016. Inredningstrender under 2016.

Trender 2014

Konsumentbeteenden

Man blir allt mer inställd på att göra miljömässiga val i sitt konsumerande. Över 50 procent av svenskarna tror att de i den nära framtiden kommer handla begagnade kläder och möbler istället för nya.

Hand i hand med denna trend går förstås den alltmer omfattande digitaliseringen av samhället. Den fysiska CD-skivan dog för länge sedan (även om den ännu inte är helt begravd) och DVD och Bluray går samma öde till möts. Alternativ till Netflix, Itunes, Spotify och liknande tjänster fortsätter att tillkomma under 2014. Fler aktörer innebär minskade inkomster. Räkna med att minst en jätte faller hårt innan året är slut.

Sociala medier och Internet

Twitter Även om inte taket är nått vad det gäller användare på sociala medier så börjar det bli ganska mättat. Istället kommer vi se stora migreringar av människor från en social kanal till en annan. Pinterest satsar stort på Sverige, och kommer främst stjäla användare från Twitter. Google gör sitt bästa för att integrera sitt Facebook-alternativ Google Plus med sina övriga tjänster (som att du måste ha ett konto för att lämna kommenterar på Youtube), men det kommer inte hjälpa. Facebook är för etablerat.

En annan trend är att fler och fler faktiskt väljer att koppla ner, att kolla Facebook och Instagram allt mer sällan under dagen. Att koppla ur och koppla av utomhus kan bli en folkrörelse rentav.

Elektronik-prylar 2014

Google släpper Google-Glass, ett par högteknologiska glasögon som är uppkopplade till Internet. Dessa kommer få mycket publicitet, men frågan är om konsumenterna kommer att köpa dem.

Man har forskat på och utvecklat Memristor-teknologi (en elektronisk komponent) i 40 år. 2014 blir det första året som tekniken kommer att finnas tillgänglig i konsumentprodukter. Enligt många kommer denna teknologi inom kort att revolutionera bland annat våra datorer (snabbare, mindre energikrävande, etc) och på sikt leda till datorer som ”tänker” mer likt en människas hjärna.

Galaxy GearSmarta klockor, det vill säga armbandsklockor som kommunicerar med våra mobiler och andra uppkopplade prylar kommer att växa i popularitet under året. Sony, Samsung och Microsoft är redan med i matchen och räkna med att Apple ansluter under året.

Bärbara datorer med touchscreen kommer sälja bra under 2014. Eller i all fall hoppas många PC-tillverkare på detta som ökat produktionen av denna typ av produkter. Apple håller dock inte med och hävdar att alla deras studier tyder på att en keyboard och en touchscreen är en konfiguration som hämmar produktiviteten (och att det inte är bra för ergonomin). Dock ryktas det bland annat om en iPad Pro under året vilket motsäger detta…å andra sidan är det ännu bara ett rykte.

Resetrender 2014

Den ”kreativa turismen” blir alltmer populär. Vad innebär då detta? Att fler och fler turister vill ha en autentisk och engagerad upplevelse när de reser. Man vill ha en koppling till lokalbefolkningen när man är på semester och få en liten inblick hur det skulle vara att verkligen bo på ”destination x” i motsats till att bara turista där. Som en följd av detta växer utbudet av hus och lägenheter på olika destinationer.

Lyxturismen fortsätter att växa och det är framförallt amerikaner, västeuropéer och japaner som utgör den större delen av denna nisch. Ett stekhett resmål för internationella lyxturister är Karibien. Kändisar åker främst till den gamla svenskägda ön St. Bart.

I takt med att svenskarna blivit alltmer resvana över generationsgränserna så kommer ”familjeresor” som inte involverar småbarn bli alltmer populära. Många familjer passar på att resa i samband med stora livshändelser som att någon fyller jämnt. Den engelska termen för denna resetrend är ”multigenerational travel”.

Trender inom hälsa

E-VolveTrendspaningen vad det gäller hälsotrender är lite paradoxal. Det två stora trenderna är nämligen varandras motsatser. Den ena stora trenden är ”naturligt”, att maten, träningen och livsstilen ska vara så naturlig som möjligt (bort med halv- och helfabrikat och maskiner i gymmet, etc.).

Den andra trenden är att teknologin gör spektakulärt stora intrång i hälsosfären under 2014. Såväl hårdvaran som mjukvaran blir alltmer sofistikerad och en nyhet inom sjukvården är att man börjar använda sig av data från patienternas mobiltelefoner. Till exempel kan den som som är i riskzonen för diabetes se till att installera appar som räknar antal steg per dag, antal timmar sömn, kost, etc.

Faktum är att man inte ens behöver en mobiltelefon för att mäta olika variabler vad det gäller den personliga hälsan. Till exempel kommer företaget OMsignal att lansera olika plagg som har inbyggd, knappt märkbar, utrustning som mäter pulsen, andningen och fysisk aktivitet.


Trender inom mode 2014

Det ryska modet har fortfarande inte fått någon större genomslagskraft, men många tror att den vibrerande modescenen i Ryssland kommer mer eller mindre innebära en rysk revolution i väst.

Populära färger under året (och i synnerhet i vårmodet) blir bland annat himmelsblått och lila. Läs mer om färger i vårmodet. 

En stor modetrend som får mycket draghjälp från nöjesindustrin är så kallad Steampunk, en blandning av futuristiska stilar och retro.

Läs om modet 2014.

Dammodet 2014

De senaste åren har vi sett mycket 60-talsinfluerat mode. Detta år blir det dock riktigt spektakulärt, och den största ”60-talstrenden” blir svartvita färger med fyrkantiga mönster. En annan stor trend är en mix av orientaliskt mode (från Marocko och Indien främst) med allt vad det innebär i form av tyger och mönster. En tredje stor trend blir ”vuxen-grunge”.

Modern grunge

Herrmode
Vuxen-grunge-modet syns även i utbudet för män. En annan stor trend vad det gäller herrmodet är att man klär sig i färger som följer en viss färgskala. Lager på lager med färger med andra ord.

Herrmode

Hårmode
För herrar händer det som vanligt inte värst mycket vad det gäller hårtrender. Damtrenderna är dock kronflätor, mjuka lockar och hårband av läder.

Inredning och möbler

Den största trenden är färgglada möbler och inredningsdetaljer. En skön motreaktion till senaste årens Apple-inspirerade vita och avskalade design (men till och med Apple kröp ju till korset i höstas och släppte en rad färgglada iPhones).

Att pryda sitt hem med konst blir också en mycket het inredningstrend.

Det blir också alltmer populärt att föra in antika möbler i hemmet för att få en kontrast till det moderna och stilrena. Helst ska möblerna vara handgjorda och hålla riktigt hög kvalitet. Det vill säga, billiga imitationer från Ullared fungerar inte.

Läs mer om inrednings- och möbel-trender  2014.

Trender inom underhållning

Batman Vs. SupermanVad det gäller film är den riktigt stora trenden Science Fiction i allmänhet och superhjältefilmer i synnerhet. Den stora matchen står mellan Marvel (Spiderman, Guardians of the Galaxy, Captain America, etc)) och D.C. Comics (Batman VS. Superman).

I kölvattnet av dessa påkostade jättespektakel tror man att budgetfilmer som efterapar storfilmer (så kallade ” Mockbusters”) kommer dra in allt större intäkter. Exempel på framgångsrika Mockbusters är ”Snakes on a train” och ”Transmorphers”.

Ett tecken på att vi är på väg ur Tv-seriernas gyllene tidsålder är att en stor andel kommande serier är remakes eller bygger till stor del på gamla idéer.

David Blaine gjorde succé över hela världen med sin TV-sända show i slutet av 2013. Räkna med att detta leder till ett hysteriskt intresse för magi och trollkarlar, på och utanför skärmen.

Musiktrender är som vanligt en enda salig röra som i stort sett handlar om att förfina distributionstekniken. Det börjar bli riktigt stort med att större företag sponsrar artister vilket inte direkt kommer att främja en redan kreativt stagnerande bransch.

Och 2014 års stora undergång blir…

Många av oss hade en naiv inställning när vi gick in i ett millennieskifte, vi trodde att världen skulle bli mindre skrockfull, mindre uppfylld av ångest – att vi skulle inleda en ny upplysningstid. Det blev istället tvärtom. Inte sedan medeltiden har det globala kollektiva medvetandet varit så upptaget av oro inför olika undergångsscenarion. 2012 handlade allt om Mayakalendern, 2013 om solexplosioner (och då och då lite spridda hot om stora meteorer) som skulle slå ut all elektronik på jorden. Vilken typ av undergång kan vi vänta oss år 2014?

Årets mest spännande tillfälliga undergång kommer faktiskt från Norden. Enligt gamla Vikinga-legender så kommer Oden bli dödad av vargen Fenrir den 22 februari. Detta kommer att starta en kedja av händelser; jorden och himlen drunknar i gift och haven vänder sig ut och in – Ragnarök anländer med andra ord.

Gjallarhornet Precis innan Ragnarök kommer ett stridshorn dåna (det är Odens söner som kallas till krig). Vikingarna trodde för övrigt att Ragnarök kommer att föregås av tre extrema vintrar, utan några somrar där emellan. Just denna del av den nordiska mytologin har inte fått mycket uppmärksamhet här hemma, men i New York gjorde man en stor grej (nåja) av det den 15 november, då man under påmpa och ståt lät en ”viking” ljuda i hornet (gjallarhornet, som guden Heimdall blåser i för att varna asarna om Ragnarök) som förkunnar att nu är det bara 100 dagar kvar till den 22 februari.

Värt att tillägga för den som ser fram emot game over är att enligt vissa källor så förutspådde Nostradamus att ett stort krig ska uppstå i år med sin start på nordligare breddgrader. Elden i norden signalerar tydligen slutet för den femte solens tidsålder. Eller något i den stilen. Ni kommer få lära er allt om det i Aftonbladet framöver.

I övrigt tror vi folk har tröttnat på att läsa om olika hot från rymden. Räkna med att medierna kommer fokusera mer på muterande virus av olika slag. Virus är en evig storsäljare.