≡ Menu

Svenskarnas konsumtion på nätet styrs av väder och högtider och allt däremellan

Solen skiner genom träd

Sol plus påsk är lika med ingen som shoppar på nätet

Vi på Cityshoppa har under alla de år sidan funnits fascinerats av hur svenskarnas köpbeteenden på nätet skiljer sig åt mellan årets, veckans och månadens olika faser. Till exempel är det en tydlig trend att man är mindre villig att trycka på annonslänkar under helgen, särskilt då storhelger. Samtidigt har dock de flesta helger i allmänhet, och storhelger i synnerhet, fler besökare då många tittar efter öppettider och adresser till olika köpcentrum.

Vi har väldigt många besökare under påsken, men det pågår minimalt med shopping från skärtorsdagen till måndagen. I alla fall på nätet. Frågar du något av landets alla stormarknader får du dock ett helt annat svar, eftersom det handlas mycket livsmedel inför firandet.

Men som sagt, påsken innebär mycket lägre aktivitet på Internet. Särskilt om det är fint väder. Även Valborg och midsommar är helger då svensken är föga intresserad av nätshopping även om solen skiner eller inte. Strax före och efter jul är dock nätkommersen som allra högst på året, oavsett väder och det allmänna ekonomiska tillståndet i landet.

Överlag sjunker vårt besöksantal från och med juni till någon gång innan skolstarten i augusti. Sedan stiger siffrorna för att dala rejält efter första veckan i januari efter mellandagsrean är avklarad. Sedan börjar besökssiffrorna och inköpen sakta öka igen med några få toppar, som Alla Hjärtans Dag och Mors Dag fram till juni.

Regn och åska på havet

Regn är bra för näthandeln, men riktigt dåligt väder får motsatt effekt

Sedan är det mycket upp till vädret hur sommaren ser ut för en nätbaserad shoppingtjänst. Är det regnigt shoppas det mycket, såvida det inte är busväder på rekordnivåer. Då sjunker nämligen folks humör och villighet att handla.  Är det varmt och fint så shoppas det också lite, och är det långa perioder av rent tropisk värme så handlas det just ingenting.

Det bästa vädret som en webbutik ser det är helt enkelt lagom mycket regn i långa perioder. Solen kan dock gärna titta fram lite under fredagar då svenskarna, av någon anledning, handlar som minst ändå. Alla tider på året.

Det är för övrigt också tydligt att annonsörerna är villiga att betala mindre pengar under storhelger och perioder på året då intresset för konsumtion är som lägst.

Svensk Handel har nyligen släppt en rapport som spridit lite mer ljus över svenskarnas konsumtionsmönster i handeln i stort. Man menar till exempel att skeenden i livet är mer viktiga variabler än till exempel ålder och kön. De livsfaser som spelar allra störst roll enligt Svensk Handel är väderlek, tiden på året, den allmänna sinnesstämningen, före eller efter löning, särskilda intressen, agendan för dagen på Internets bloggar och nyhetssidor, lagar och regler, politiken, samt intressen.

Man understryker också att dagens kunder är mer konsumentmedvetna och förbereder sig väl, genom att till exempel göra prisjämförelser på nätet, innan ett köp.

De mesta av Svensk Handels analys av svenskarnas konsumtionsmönster i detaljhandeln stämmer också in på hur de beter sig på Internet. Dock måste vi säga att vi inte ser några större skillnader i Google Analytics vad det gäller före eller efter löning. Vi tycker heller inte att den ”allmänna sinnesstämningen” spelar så stor roll. Vi såg till exempel ingen skillnad i vare sig besökarantal eller antal klick på kommersiella länkar under Japankrisen. Den stora ekonomiska krisen 2009-2010 lämnade heller inga större avtryck. Konstigt nog.

Comments on this entry are closed.