≡ Menu

Rabattkuponger, komplicerade rea-kampanjer och digitala rabattkoder förvirrar konsumenten

Hemskickade rabattkuponger och kuponger i tidningar, var länge ett gissel eftersom det innebar mer arbete för konsumenten att handla billigare. Att klippa ut och hålla reda på alla kuponger var i det närmaste ett heltidsjobb som få kunder uppskattade. År 2005 började dock ICA med att successivt gå över till erbjudanden kopplade till medlemskortet. De andra butikerna följde snart efter. De senaste åren har dock rabattkuponger börjat öka igen, främst då inne i butikerna i form av ”prova-på-erbjudanden”, ”köp-fem-betala-för-fyra”, etc.



Men det är framförallt elektroniska erbjudanden via våra mobiltelefoner som ökar i omfattning vilket återigen leder att man som konsument behöver ”arbeta” för att kunna handla billigare. Rabatterbjudanden via så kallade appar är dock mer lätthanterligt än de gamla papperskupongerna, men är i slutändan ytterligare ett onödigt stressmoment för kunden.

Konsumentföreningen har dock börjat tröttna på butikernas olika kuponger och oöversiktliga ständiga reor och kräver en ”skärpning”. Det är otroligt svårt för en kund att ha överblick över det egentliga priset på olika varor då det ständigt råder någon form av rabatt eller kampanjerbjudande.

Enligt konsumentföreningen underlåter man dessutom att sätta ut ordinariepriser på varorna vilket inte är i enlighet med marknadsföringslagen. Olika tricks som att man försöker få kunden att köpa fler produkter av samma varor för att få rabatt leder till att produkten ofta blir dyrare när man bara är i behov av ett exemplar av produkten.

Hela fenomenet med extrapriser och kampanjerbjudanden sprider sig tyvärr också som en löpeld till nätet. Det har visat sig att rabattkuponger fungerar otroligt bra på nätet då alla är mer benägna att handla då de upplever att de gör ett unikt fynd. Dock blir ju hela grejen föga unik om webbutikerna släpper rabattkoder varje vecka eller månad. En klart sjystare strategi mot konsumenten vore ju att istället permanent sänka priserna på sortimentet rakt av istället för att spamma nätet med olika former av rabattkuponger.

Vi tror att de digitala rabattkupongerna kommer följa samma utveckling som i USA där fenomenet lett till en mycket stor ökning av försäljningen. Samtidigt tror vi att konsumenterna så småningom inser att det inte finns några unika erbjudanden, att allt bara leder till extra mycket jobb (att man till exempel behöver googla fram färska rabattkoder innan man handlar) och att detta kommer slå tillbaka negativt på de webbutiker som satt det i system.

Konsumenten kommer att bli allt mer medveten. Som handlare, detta gäller såväl fysiska livsmedelsbutiker som webbutiker, bör man förbereda sig genom att ”spela rent” redan från början. Det lönar sig i längden.