Trots att det är först på senare år som shopping online verkligen tagit fart pratas det redan i medier om hur mobil shopping är framtiden. Handlare som ännu inte förberett sig med webbshoppar och appar anpassade för sina webbutiker anses ligga efter i utvecklingen och de riskerar att förlora främst ungdomar som vill shoppa med mobilen. Men kommer verkligen alla handla med mobilen? Hur praktiskt är det egentligen? Vad finns det för risker för såväl konsument som butik?
Enligt Forbes (den största amerikanska affärstidningen) råder det ingen tvekan om att shopping med mobilen är en lukrativ marknad. Man räknar med att den globala handeln på nätet via mobiler kommer att växa till 163 miljarder dollar år 2015.
Problemet, enligt Forbes, är dock att fyra av fem konsumenter som under det senaste året handlat med sina mobiler rapporterar att de haft någon form av problem med transaktionen. Visst kan det kännas skönt att med sin mobil kunna handla vad som helst, alla tider på dygnet, från var som helst. Men man är inte beredd att ge upp vare sig säkerhet eller service för denna möjlighet.
Dessutom är skärmarna på surfmobiler små vilket ofta gör det lite svårt att uppleva att man har den visuella översyn man vill ha när man genomför ett köp på nätet. Dessutom upplever de flesta att det ofta kan vara lätt hänt att slinta lite med fingrarna och trycka på fel tangent när man surfar med mobilen. Detta är inget man vill göra när man shoppar vilket är svårt att komma ifrån.
Hur populärt det än blir att shoppa med surfmobiler i framtiden så lär det ändå handla om en begränsad nisch av produkter, som inte kräver så mycket eftertanke och försiktighet. Vi har svårt att tänka oss någon som sitter med sin iphone i en bilkö någonstans och skickar efter en stor platt-tv bara sådär.
Ett problem i samband med den frustrerande användarvänligheten i de relativt små surfmobilerna leder enligt Forbes till att många associerar detta med själva nätbutiken de besökt, och sedan ventilerar sin frustration på sociala medier som Facebook. Detta kan leda till katastrofal reklam för enskilda företag.
I en undersökning visade det sig att 80 procent av kunderna som handlar med mobilen räknar med att upplevelsen ska vara jämbördig med att handla i en vanlig affär. 85 procent av kunderna räknar dessutom med att upplevelsen ska vara jämbördig med, eller bättre än, att handla via en stationär dator eller en laptop. Om inte företagen tillgodoser dessa krav via mobilen är det många kunder aldrig mer återvänder till butiken i fråga, inte ens via en vanlig dator, katalog, eller någon annan kanal. Detta tål att tänkas på innan man som ”traditionell” webbutik kastar sig in i mobilbranschen.
Vad ska man som konsument tänka på när man handlar via mobilen? Egentligen ingenting speciellt om man jämför med hur man handlar på nätet via någon annan form av dator. Det är förstås samma lagar och regler som gäller om man handlar via mobilen som om man gör det via den bärbara datorn.
Har du shoppat med mobilen? Tror du att du kommer göra det framöver? Ventilera gärna dina åsikter nedan.