Modeblogg som fenomen uppstod för första gången i USA 2003 och i Sverige 2005. Intresset för modebloggar började dock först några år senare och nådde sin topp någonstans kring 2009. Inget annat land hade så många tonårstjejer som plötsligt kunde tjäna åtskilliga tusenlappar i månaden bara genom att blogga om sina liv och sin klädsmak. Intresset har dock falnat lite de senaste åren och modebranschen på nätet är inte riktigt samma Klondyke länge. Det är dock fortfarande extremt många i Sverige som följer en eller flera modebloggar.
Eftersom detta är ett relativt nytt fenomen har det rått en viss förvirring kring begreppet ”modeblogg.” Från början ansåg man att alla som ”Blondinbella”, ”Kissie”, etc. som på ett eller annat sätt visade upp sin outfit då och då (men för det mesta egentligen bara skrev om sina egna liv) i bloggen var en ”modebloggare”. Nu har dock begreppet börjat spetsats till och en ”modebloggare” är snart helt enkelt någon som skriver i princip uteslutande om mode, och som kan ämnet.
Trenden bland ”Kissie-liknade” bloggare är att ju högre du skriker, ju mer spektakulär du är och ju mer du anspelar på sex ju fler besökare har du. En provokativ ung kvinna som Hanna Widerstedt till exempel har tiotusentals besökare per dag. Det är dock helt absurt att hon kallas för modebloggerska. Hennes besökare kommer för att låta sig provoceras, för sex och skandaler. Annonsörer börjar dock inse att de som besöker denna typ av blogg inte är lika mycket värd i rena pengar som till exempel trafiken som besöker en renodlad modebloggare som Ebba von Sydow.
Det krävs också nuförtiden att man håller sig till ämnet och skriver långa och genomtänka artiklar om man vill få trafik från Google. Sökjätten har under de senaste två åren rensat upp i sökresultaten och för bara någon månad sedan kastade de ut hela bloggnätverket blogg.se (som till största delen består av unga modebloggerskor) ur sitt nätverk. Orsaken tros helt enkelt vara att de som bloggar där skriver för mycket tunt innehåll som inte tillför något värde. Det är just trafiken från Google som är den mest attraktiva trafiken i annonsörernas ögon.
Framtiden för modebloggarna
Vi tänker oss att i den nära framtiden kommer det krävas av bloggaren att hon eller han har en genuin talang. Att skriva plumpa saker, visa naken hud och skrika högst på nätet kommer inte att hålla. Förmodligen kommer framtidens modebloggare ha en bredd förståelse för modebranschen med kunskaper inom såväl styling, som kläder, skor, hårvård, makeup, etc. Han eller hon ska veta hur man för sig i olika salonger, och så vidare. Dessutom behöver framtidens modebloggare kunna konsten att presentera sitt innehåll på ett smart och läckert sätt på olika plattformar.
Bloggaren måste behärska olika medier och veta hur man på ett läckert sätt redigerar en video, hur man fotograferar, formulerar sig tydligt och underhållande, samt kanske till och med ha skådespelar- och musiktalanger. Framtidens konkurrens är hård, och sex och provokationer håller inte i längden.
Vår spaning inför framtiden är att modebloggen kommer överleva i såväl sin nuvarande form samt att utvecklas i nya former. Dock kommer intresset, som med det mesta, gå upp och ner. Det kommer att komma en reaktion mot trenden yta och glamour som hållit i sig så länge i Sverige. Vad den ersätts med är det inte ens lönt att spekulera om. Men räkna med att i den nära framtiden kommer till exempel miljötemat gå förbi modebloggarnas popularitet. I alla fall tillfälligt. Men hur det än blir med den saken kommer det dröja en lång, lång tid innan vi får ett medium som ger unga tonårstjejer en lika stor chans att dra in stora pengar snabbt. Miljön kommer bli allt hetare, men den kommer aldrig bli lukrativ.