Att Lady Gaga släppte en parfym under 2012 är inte förvånande. Gaga är en kommersiell industri som handlar lika mycket om att skapa och sälja olika produkter som det handlar om att skapa musik. Till exempel har Lady Gaga tidigare släppt kläder och accessoarer i form av armband, halsband och ringar. Hon har till med ett eget (som är storsäljare) Polaroidkamera-märke! Utöver detta är även hennes kollektion av hörlurar mycket framgångsrik.
Lady Gaga släppte för bara några dagar sedan sin första parfym som fick namnet Eau de Parfum, FAME, som är den första svarta Eau de Parfum någonsin. I New York säljs den på exklusiva varuhuset Macy´s, och i Sverige har Åhléns fått äran. Lady Gagas svarta parfym FAME lanserades på Åhléns city i Stockholm. Parfymen finns också att köpa på (förmodar vi) på alla andra Åhléns varuhus runtom i Sverige.
Lady Gaga parfym Monster – ett marknadsföringstrick
Man hade svårt att se något Livsmedelsverk gå med på att en parfym innehåller föregående ingredienser, hur ”mikroskopiska” mängder det än må röra sig om. Andra mer sansade uppgifter gjorde gällande att parfymen snarare innehåller ämnen vars molekylära struktur påminner om blod och säd. Hur skulle denna parfym ha luktat då? Enligt Gaga själv skulle Monster dofta som ”en dyr glädjeficka” (omskrivande försköning)…
Namnet Monster hävdade hon skulle bli en hyllning till hennes lojala fans som hon refererar till som sina ”små monster”. Hon har även ordet monster tatuerat på sin arm sedan länge.
Vi tror att Lady Gagas nya parfym Eau de Parfum FAME kommer att sälja en hel del på grund av att just denna typ av ganska barnsliga marknadsföring fungerar förbluffande bra i våra tider. Räkna dock inte med att hon tar upp kampen med Chanel i det långa loppet…