Under 2000-talet har det satsats rejält på nya köpcentrum i Sverige och inom svensk handel befarade man att detta skulle leda till att de klassiska stadskärnorna skulle dö ut. Det verkade inte finnas någon eller något som kunde stoppa köpcentrens tillväxt.
Visserligen har också många svenska stadskärnor slagits ut, men i de allra flesta fall lever de vidare trots konkurrens med massiva köpcentrum, om än med mycket sämre omsättning.
I och med krisen 2008 började dock analytiker att förutspå att de gigantiska handelsområdena skulle börja minska i tillväxt för att sedan dö ut likt gigantiska dinosaurier. Faktum är dock att de flesta köpcentrum i Sverige klarade sig igenom krisen utan några värre bestående men. Vem har väl förresten kunnat undgå hysterin i Ullared som bara växer som fenomen? Mass-shopping är mer inne än någonsin. Själva konceptet köpcentrum är, oavsett vad man tycker om det, här för att stanna.
Flera stora gallerior i Sverige har under senare tiden påbörjat expansion av sina befintliga byggnader och i Stockholm har man börjat bygga på ”Mall of Scandinavia” i Solna. Mall of Scandinavia kommer bli norra Europas största köpcentrum när det står klart, och kommer bli en turistmagnet i sig. Man planerar förlägga över 200 butiker i en hypermodern anläggning.
Sedan har vi Norge vars oändligt starka krona innebär att gränsområdena varje dag invaderas av shoppingsugna norrmän. Koncernen bakom exempelvis Köpcentret i Charlottenberg respektive Töcksfors nära den svenska gränsen flaggade för en utbyggnad av Charlottenberg köpcentrum redan när krisen rasade som värst.
Nu basunerar även ett annat norskt företag ut planerna för att bygga ytterligare en gigantisk shoppinganläggning nära den svenska gränsen. Det planerade köpcentrumet kommer ligga i Svinesund, bara fyra kilometer från det redan populära Nordby Center. Svinesund handelspark beräknas kosta 350 miljoner kronor att bygga.
Det har de råd med.