Internet är det bästa som hänt shoppingen sedan… valuta. De senaste åren har webbutikerna blivit allt bättre i sitt utbud. Dessutom är priser låga och betalningsalternativen många, och säkerheten är hög. Det finns dock vissa varor som i vår mening inte riktigt lämpar sig för näthandel. Vi redogör för dessa varor samt ger tips om hur du ska gå tillväga om en vara du beställt på nätet är trasig.
Undvik att handla stora tv-apparater och datorer på nätet
En stor LCD eller plasma skärm kan vara flera tusenlappar billigare på nätet jämfört med en fysisk butik. Problemet är dock att det relativt ofta inte vill sig bättre än att tv-apparaten man får hem, på ett eller annat sätt, är defekt. Artikelförfattaren tog för något år sedan beslutet att köpa sin Sharp-TV i en fysisk butik trots att den kostade tretusen mindre på nätet. Detta var ett vist beslut.
Dels lyckades jag förhandla till mig kablar, hemkörning och installation utan extra kostnad. Dessutom visade det sig när tv:n var installerad i hemmet att skärmen hade en död pixel. Affären lät dock tv:n stå kvar i mitt hem tills de fått hem en ny apparat av leverantören. Sedan kom de och bytte ut den defekta tv:n. Skulle tv:n av någon anledning gå sönder innan garantitiden gått ut kommer butikspersonalen ut till mig och hämtar den och ersätter den under tiden med en likvärdig ersättnings-tv. Bra service är alltid ett köpargument!
Hade jag istället beställt tv:n via nätet hade det blivit en logistisk mardröm att först packa upp den, och installera och sedan behöva packa ihop den igen för retur. Visserligen ska leverantören stå för frakten men det är ändå mycket pyssel med att få en tv på plats i pallen som den anlände i. Installationen är inte heller en dans på rosor med alla kablar och allmänt krångel. Förhandla alltid till dig gratis installation av dyrare prylar. Bra butiker ska gå med på detta.
Alla elektroniska prylar som har en benägenhet att gå sönder och kräva service är en god idé att köpa i en fysisk och lokal butik. Detta gäller inte minst datorer. Hur många har inte någon gång beställt en dator via nätet som ideligen krånglat? Det kan vara en trygghet att ha någon rent fysiskt att kunna gå ner till och ”skälla ut”, och begära en helt ny dator av istället för alternativet som brukar vara att man byter ut den skadade komponenten som går sönder gång på gång. Dessutom brukar det vara långa väntetider på att få supporten utförd, och lägg på tiden för frakt fram och tillbaka och du sitter i en datorlös mardröm.
Tips om en vara gått sönder i frakten eller är defekt
Vad gör man om något man köpt på Internet är trasigt? Ta kort på prylen, bifoga bilden i ett mail till kundtjänsten och redogör detaljerat för felet. Detta skyndar på handläggningen av ditt ärende.
Ofta behöver du inte ens skicka tillbaka prylen eller varan. Det räcker med din redogörelse samt fotot som bevis. Om du inte följt vårt råd och trots allt köpt en skrymmande vara online tycker vi att du ska begära av företaget att de skickar ett bud för att hämta varan hos dig. Kom ihåg att i de flesta fall är lagarna utformade för att skydda konsumenten.
Passar inte skorna eller tröjan, skicka tillbaka och be om en annan storlek. Stora butiker som Nelly brukar till och med skicka med en kasse med förbetalt porto för retur av kläder som inte passar.