Armani figurerar ständigt i topplistor över globala varumärken. Modeföretaget grundades i Milano av Giorgio Armani 1975. Armani designar, tillverkar och distribuerar bland annat trendiga kläder inom såväl herr som dam och för barn, samt klockor, kostymer, skor, jeans, solglasögon, smink, accessoarer, och parfym.
Armani har flera undermärken: Giorgio Armani, Collezioni, Emporio, jeans, AX, Junior, Casa och Exchange. Dessutom håller bolaget på att förbereda en kedja med lyxhotell runtom i världen. Redan nu använder man varumärket för framgångsrika kaféer, restauranger, en nattklubb och bar.
Giorgio Armani är det lyxigaste undermärket och går endast att köpa via ”high end” butiker runtom i olika storstäder (finns på Biblioteksgatan 3 i Stockholm), eller Armanis officiella sida.
Dock går det att köpa flera av Armanis produkter via tredjepart via olika butiker online. Titta till exempel genom våra tips på outlets online. I dessa svenska online shoppar kan du handla Armanis kläder, underkläder, solglasögon, etc.
Armanis marknadsföring är en stor del av deras framgångssaga. Man ser hela tiden till att ha de hetaste ansiktena utåt i sina kampanjer. Just nu är det Christiano Ronaldo och Megan Fox som är Armanis reklampelare. Dessutom är ständigt glödheta Rihanna på väg att bli ett officiellt ansikte för Armani. Armani har för övrigt genom åren sett till att tillverka blåsor och kostymer åt skådespelare inför Oscarsgalan. Detta har minst sagt bidragit till att ge märket dess höga status.
I skrivande stund är Armanis mest populära produkter, klockor, parfym och kostymer. Intäkterna år 2012 var 1, 4 miljarder Euro! Antalet anställda i företaget runtom i världen uppgår till runt 5000 människor och man utökar ständigt antalet butiker.
Armani må vara ett av världens starkaste varumärken, och deras kläder och andra produkter som parfym, klockor och solglasögon håller alltid högsta kvalitet i material och design. Frågan är dock om deras konstanta utökning av produktsortimentet, som samarbeten med L’Oréal och Reebok i kombination med hotell och kaféer, etc. riskerar att leda till en urvattning av varumärket. Den exklusiva känslan försvinner när man finns överallt, inom olika typer av produktsortiment.