Svenskarna blir alltmer välvilligt inställda till att göra sina inköp online. Det tog relativt lång tid för svensken att komma över sina rädslor vad det gäller att handla på nätet. Men så småningom började man inse att priserna på elektronik var så mycket billigare i webbutiker att det var svårt att inte köpa från nätet! Sällanköpvarorna sålde bäst i nätets ungdom. Sedan har konsumenten sakta men säkert även börjat handla varor som kläder och skor via Internet.
Fler och fler branscher får nuförtiden nästan uteslutande alla sina kunder från webben. Ett illustrerande exempel är mäklarverksamheten. För inte alls länge sedan var det till exempel ett måste för svenska mäklare i Spanien att ha ett kontor på plats, men dessa fysiska kontor är numera mycket sällsynta. Knappt någon gör så kallade ”walk ins” nuförtiden. De svenska klienterna är mycket mer bekväma med att i lugn och ro Googla sig till de mest intressanta objekten och kommunicera med olika mäklare via e-post.
Ett ännu bättre exempel på hur de flesta former av handel rör sig bort från den fysiska världen, och upp på Internet, är konstbranschen. SVT rapporterar att traditionella konstgallerier får allt större problem när folk fått upp ögonen för att det faktiskt finns många bra, mycket mer prisvärda, alternativ där man kan handla konst på nätet. Framförallt är det nog det fantastiska utbudet av tavlor och annan konst som lockar.
Att det blir allt svårare att sälja konst i en fysisk galleria och att konstköpandet ökar kraftigt på Internet är inte enbart en svensk trend utan en internationell undersökning visar att denna utveckling är global. Det enda anmärkningsvärda med detta är att det tog så lång tid för konstvärlden att anpassa sig till de nya tiderna. Nätet är ju trots allt ett perfekt medium för att få ut sin konst med tanke på hur mycket tavlor man kan få plats med i bildgallerier, och hur mycket man faktiskt kan spara i lagerkostnader!
Många tyckte att det var trist när stadskärnorna urholkades i takt med att man började bygga stora köpcentrum i periferin av städerna. Samma människor kommer tycka det är en oroväckande trend att alltfler affärer rör sig bort från sina fysiska lokaler och istället sköts online. Men vi tror och hoppas att detta istället kommer leda till en blomstrande kafékultur i Sverige. Man behöver inte gå ut och shoppa för att vara social. Man spar både tid och pengar på att istället handla på nätet. Det är inget oroväckande alls med denna utveckling.