I denna artikel målar vi upp en bild av de största trenderna 2013 inom prylar, resor, mode, inredning och möbler, Internet-användande och en hel del annat. Vi har ett spännande år framför oss med en härlig kakafoni av starka trender som går om varandra och på sina håll smälter ihop, som de gjort sedan 90-talet. Vintage löper parallellt med det futuristiska, och mörka, gråa färger blandas med det färgglada, optimistiska. Vi ser också nya spännande produkter för konsumentmarknaden som 3D-skrivare samt en, tyvärr, alltmer bakåtsträvande underhållningsbransch. Vi börjar dock med en spaning om vår favorittrend, som ger hopp om framtiden – det stora klivet tillbaka till rymden. Läs om trender 2016.
Index för trendspaningen:
- Rymden – hetare än på över 40 år
- Världens nästa undergång – solen, igen
- Konsumentbeteenden – det lokala
- Sociala medier och Internet – appar på recept och den totala snuttfieringen
- Prylar – Prisvärda 3D-skrivare för konsumentmarknaden
- Restrender – Karibien är det nya Thailand
- Mode – svart kajal och starka färger och galoscher (I!)
- Inredning och möbler – mönster Inredningstrender 2016.
- Underhållning – covers, reebots, prequels och remakes
Miljön får förstås mycket uppmärksamhet även detta år med flertalet internationella konferenser, och företag som satsar på ekologiska och återvinningsbara produkter. I centrum för utvecklingen på jorden 2013 står dock rymden. Faktum är att rymden inte varit hetare sedan 1969.
Viktiga milstolpar under året är bland annat att Kinas första obemannade expedition kommer landa på månen och förmodas innebära startskottet för en enorm rymdsatsning. NASA kontrar med att skjuta upp MAVEN som ska utforska Mars atmosfär, och ”Venus IN-Situ Explorer” som kommer föra med sig prover till jorden från Venus. Som om detta inte vore nog kommer NASA dessutom att inleda tester på ”Falcon Heavy” som är den mest kraftfulla raket världen skådat sedan Saturn V!
Årets hetaste undergång
Vad kommer ta efter när det visade sig att Maya-kalendern hade fel och världen inte gick under? Något måste vi ju ha att oroa oss över. År 2013 års stora hot mot hela mänskligheten kommer också från ja – ni gissade rätt- rymden. I medierna kommer det frossas i att aktiviteter på solen kommer att slå vårt sätt att leva i spillror då solstormarna kraftigt kommer störa eller rentav slå ut all elektronik på jorden. Detta hot-mot-jorden-scenario är dock inget nytt fenomen. Senast det begav sig var faktiskt 2010 då man observerade en hög aktivitet på solen och flera forskare har flera år i rad ”förutspått” kaos i kölvattnet av detta. Lägg begreppet koronamassutkastning redan nu, men var beredd på att när året är slut har du glömt bort det. Dock fortsätter negativa nyheter att dominera svensk press då de leder till klick och ökade intäkter. I den svenska pressen är det svarta det nya svarta.
Konsumtion 2013
Konsumentbeteenden blir 2013 alltmer digitala och mobila (mer om det nedan), crowdfunding där privatpersoner inte bara finansierar utan också deltar i utvecklingsprocessen går från att vara mest en amerikansk företeelse till att bli en global trend. De globala trenderna överlag blir alltmer lokala. Det mullras allt högre om självständighet i regioner som Skottland och Katalonien, och lokala seder, traditioner, folkdräkter, mat etc. får alltmer uppmärksamhet i världens länder, inklusive Sverige. Marknadsförare tror dock att detta enbart kommer att leda till en ökad global försäljning eftersom starka exotiska seder och produkter blir allt tydligare i konturerna och därför lättare att marknadsföra internationellt.
Sociala medier och Internet-användning
- Överlag tror branschbedömare att olika typer av sociala medier kommer att dyka upp i en allt mer rasande takt, samtidigt som antalet användare ökar. ”Problemet” är dock att användarna börjar bli så utspridda i olika kanaler att det blir svårt att göra ekonomiska vinster i sociala medier.
En annan stor trend är mobil surfning som ökar så det knakar om det. Under de närmaste 18 månaderna beräknar Google att 15-30 procent av alla webbplatsers trafik kommer från mobiler. Räkna med att detta kommer leda till kortare artiklar, större rubriker, större bilder, mer video och animeringar. Allt för att man ska synas i de mindre mobilskärmarna. Snuttifieringen som Lars Ingelstam talade om redan på 80-talet kommer att vara total. Långa, analyserande texter (utan bilder) förpassas en gång för alla till biblioteket…
- Den stora trenden inom appar kommer att bli att företag och TV- och radio-kanaler tillverkar interaktiva appar som gör att konsumenter kan delta mer aktivt. Denna trend uppstår som en logisk följd av att undersökningar visar att genomsnitts-användare tittar till mobilen oftare än en gång i timmen per vaket dygn. Det gäller alltså för till exempel TV-produktioner att försöka hålla fast uppmärksamheten på alla fronter (särskilt under reklampauserna då man riskerar tappa tittaren), och att till exempel stormarknader kan ”kommunicera” med kunden från det att de går in i affären tills det att de lämnat den.
- Hälsoappar är en annan växande företeelse och man räknar med att läkare kommer skriva ut olika typer av appar på recept redan under detta år. Dessa appar gör det enklare för läkare att hålla koll på sina patienters hälsotillstånd och kan komma få en stor betydelse för hur vården arbetar.
- Under avdelningen banala trender som ingen egentligen bryr sig om placerar vi Instagram kontra Facebook och Twitter. Många tror att delningen av bilder genom Twitters egna app kommer att ta över som den främsta bilddelnings-kanalen. Just nu är dock Instagram överlägset störst, men den 9 december beslutade Instagram att det längre inte kommer vara möjligt att se Instagram-bilder direkt i Twitterflödet. Detta hade förstås att göra med att Facebook äger Instagram. I slutändan kommer nog detta vara ytterligare ett lysande exempel på ”hur man bäst skjuter sig själv i foten”.
Elektronik-prylar
- Bärbara surfplattor kommer sälja ännu mer till bekostnad av en minskad försäljning av bärbara PC:s. Denna process, att den mobila laptopen går i graven, påskyndas dessutom av faktumet att Windows 8 fått riktigt risiga recensioner av användare redan nu. Samtidigt är Apples Macbook med OSX för dyra för vanliga användare. Surfplattor blir det självklara valet för konsumenten som inte har några särskilda behov mer än att läsa nyheter, kolla till Facebook, lyssna på musik och se på film.
- De mest emotsedda elektroniska prylarna under 2013 är utan tvekan Xbox One och Sony Playstation 4, PS4. Spelkonsolerna kan dock bli försenade (det är sedermera bekräftat att såväl Xbox one som Playstation släpps under året) och släppas under våren 2014 om det vill sig illa. Läs en jämförelse mellan Xbox One och Playstation 4.
3D-skrivare för hemmabruk, för under 10000 kronor kommer att finnas tillgängliga för konsumentmarknaden och göra 3D-utskrifter till något av en dröm för alla pysslare (tillverka ett föremål i datorprogram och skriv ut det i ett material som liknar lego eller mjukplast). Man tror också att tekniken inom kort kommer leda till att man kan skriva ut leksaker till barnet. Slit och släng-begreppet får en helt ny innebörd.
- I ett tidevarv då det är en mer populär hobby än någonsin förr att fotografera är det ironiskt att kamera-tillverkarna går på knäna rent ekonomiskt. Detta beror förstås på att mobiltelefonernas kameror blivit så bra. Kameratillverkarna kontrar dock genom att lansera prisvärda, och relativt nätta, ”fullframe-”kameror som fångar mycket mer detaljer i ett motiv än vad en mobiltelefon-kamera någonsin ens kan drömma om. Kolla till exempel in Canon EOS 6D. Dessa kameror är också en motvikt till den nuvarande trenden med att foton ska se slitna, skitiga och gamla ut.
- Apple har ett intressant år framför sig. Ska de lyckas kunna behålla sin unika dominans? Det är tveksamt, men räkna med ytterligare minst två versioner av iPad samt en iPhone 5s innan året är slut. iPhone 6? Mycket tveksamt. Främsta utmanaren är i dagsläget Samsung, men vi tror att såväl Samsung som Apple och HTC kommer tappa lite mark under året då det kommer dyka upp många budget-alternativ vad det gäller både mobiltefoner och surfplattor.
- Apple lär dock få mycket publicitet i Sverige då man för närvarande håller på att översätta Siri till svenska samt att Apple verkar slå upp ytterligare två officiella butiker i Stockholm, Kista och en ännu så länge okänd plats.
Resetrender 2013
En tydlig trend för svenskarna är att man gör långresor i en allt större utstäckning. Kanske är det Generation X, vars barn blivit vuxna, som nu har tid ge sig iväg på nya back-packing äventyr? Thailand tappar hur som helst till resmål som Mexiko, Kenya, USA och Aruba. Karibien kommer att bli det nya Thailand om dollarn fortsätter att hålla sig låg.
- Även om Kanarieöarna tappar lite bland vinterresenärerna är Spanien fortfarande svenskarnas favoritland. En växande trend är östra solkustens, relativt outforskade, pärla Nerja med omnejd.
- Andra former av resande som fortsätter att växa är hälso-resor och spa-weekends.
- Internationellt sett är San Francisco, Amsterdam och Hyderabad i Indien de tre hetaste resmålen under 2013.
Mode 2013
De starkaste trenderna vad det gäller kläder är klara färger och mönster och romantiska och klassiska stilar löper parallellt med lite mer futuristiska vibbar inom modedesign. Läs om de mest populära färgerna inom modet 2015. Dammodet är överlag ganska feminint med fjädrar och bara armar, och detta mode återspeglar sig inte minst i årets student- och balklänningar.
- Vad det gäller skor så räknar branschen med att galoscherna kommer göra en storstilad comeback.
- Inom accessoarer så kommer baseboll-kepsar och hattar synas på var och varannan kvinnas och mans huvud under våren och sommaren. Väskorna ska vara stora och färgglada, och smycken spektakulära och pråliga. Sommarkläder 2015 – dam och herr.
- Trenderna med skarpa färger och mycket mönster kommer även fortsätta in i höstmodet 2015, med den skillnaden att mer klassiska hösttoner tar vid. I övrigt ser vi inga direkt revolutionerande trender inom modet 2013 och förmodligen kommer klädhandeln i Sverige fortsätta visa en negativ tillväxt samtidigt som second hand-butiker frodas som aldrig förr. Hållbarhet är ett nyckelord.
- Glasögontrenderna handlar återigen om att modellerna sticker ut i färger och i design. Glasögon ska inte under några omständigheter vara diskreta under 2013. Detsamma kan sägas om de gigantiska solglasögonen som snart lanseras.
- Sminktrender är ”grunge” och ”gotisk”, att vara ”djärv och modig”, att sticka ut med svart, tuff, kajal. Trenderna inom frisyrer handlar mycket om kort, tvinnade uppsättningar eller lockigt. För att matcha det dystra sminket är det korpsvart hår som gäller förstås.
Inredning och möbler
Inom heminredning och möbler är det också mycket mönster och färger som gäller. De oroliga tiderna har påverkat trenderna och lett till ett ökat behov av ”lugnande miljöer”. Läs mer om inredningstrender, om möbler, trädgården, köket och badrummet 2013.
Underhållningstrender 2013
- Precis som inom modet är återvinning ett nyckelord inom musik, spel och film. Cover-program som ”så mycket bättre” fortsätter att dominera musiken och nysläpp och/eller nymixar av gamla låtar dominerar topplistorna.
- I Hollywood så återvänder man gamla succéer som egentligen var aldrig menade att få några uppföljare genom att producera så kallade prequels, som ”300: Battle of Artemisia”. Andra trender inom Hollywood som följer återvinningstemat är reboots och remakes (som Wolverine, Robocop, etc).
- Spelvärlden fortsätter att präglas av en rädsla för att skrämma bort gamers genom nytänkande. Det handlar mest om samma gamla recept, med uppdaterade versioner av en till synes aldrig sinande ström av samma titlar, som Call of Duty, Fifa, NHL, Need for Speed, Assassin´s Creed, etc. in absurdum.
Comments on this entry are closed.