≡ Menu

När surfar vi som mest efter shopping och vilken dag handlar vi mest?

Nyligen gjorde E-butik.se en undersökning som kom fram till att det shoppas som mest på nätet i Sverige på måndagar. Faktum är att vart femte inköp på Internet sker mellan 21:000 och 22:00 på måndagskvällarna. Undersökningen kom också fram till att tisdag är den dag som vi handlar näst mest på under veckan. Sedan, onsdag och söndag. Om vi handlar som mest runt nio på kvällarna så handlar vi näst mest runt lunchtid, det vill säga mellan 11:00 och 12:00.
På Cityshoppa har vi länge fascinerats av hur människor verkar följa osynliga lagar som styr deras shopping-beteende på nätet. Till exempel är de mer benägna att surfa efter shoppingrelaterade sökord på söndagar, men det stämmer även enligt vår statistik att de handlar som mest på måndagar. Denna trend är något som vi se växa fram det senaste året. Innan dess var det torsdagar som var den stora dagen.

Den dag på veckan som man är minst benägen att söka efter information om prylar, kläder, öppettider på butiker, etc. är utan tvekan fredagen. På fredagar sysslar man med annat. Lördagsförmiddagar ägnar man sig åt att söka efter adresser och öppettider till olika butiker runtom i Sverige. Denna trend har dock varit på stadig nedgång. Eventuellt har svensken börjat att i större utsträckning ge sig ut på stan och handla på andra dagar i veckan.

Vad det gäller dagar på året surfar vi som mest efter shopping på juldagen. Denna dag har varit vår mest best besökta dag alla år som vi funnits. Det är julrean som lockar.

December är också alltid den överlägset bästa månaden besökarmässigt. Följt av januari. Dock ser vi alltid ett kraftigt fall i besökare efter att rean klingar av som håller i sig fram till några veckor innan Alla hjärtans dag. Våren och sommaren är alltid den tid på året som uppvisar mest oregelbundet beteende. Det beror mycket på hur vädret ser ut. Normalt sett betyder fint väder mindre sökningar, men inte alltid… Människors surfbeteende är svårt att analysera. Det är så många olika faktorer som spelar in.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment