≡ Menu

Lyxshopping är en växande global trend

I Sverige regerar just nu rabattkoder på nätet, och företag som Groupon gör stora pengar på att anordna bra priser på olika produkter och tjänster runtom i landet. Dessutom fortsätter lågprisvaruhus som Ullared att växa för varje år. Trenden med budgetshopping är alltså stark.

I globala undersökningar rapporteras det dock att marknaden för lyxprodukter växer sig allt starkare, och förväntas växa med över 10 procent bara år 2011. Med lyxprodukter i detta sammanhang menas lyxklockor, kända märken inom herrmode och dammode, lädervaror, fina smycken, exklusiva dofter och skor.

Denna trend tror vi inte har så mycket med statusjakt att göra, som att man i många länder har blivit väldigt konsumentmedvetna. I stället för att köpa billiga kläder och prylar ofta kan det löna sig i längden att välja ett dyrare alternativ, som håller bättre kvalitet. Priserna i lyxsegmenten kan visserligen ofta enbart hänga ihop med att man betalar extra för varumärket och inget annat. Men i de allra flesta fall är ett lyxmärke ansett som just detta av goda anledningar.

Dessutom spelar säkert recessionen och andra faktorer in. Folk är trötta på att snåla efter krisen och trötta på alla ständiga ”miljö-måsten”, och på politikernas ständiga tjat om att man ska ”hålla i svångremmen”. Att unna sig något extra när man shoppar blir därmed något förlösande, som terapi. Denna typ av trend med lyxshopping har inte varit ovanlig i historien efter tuffa tider. Det glada 20-talet och 50-talet är goda exempel på detta.

Men innan du beger dig ut och ansluter dig till den globala trenden med lyxshopping bör du ha i åtanke att flertalet psykologiska undersökningar visar att det ger mer långsiktig lycka att spendera pengarna på upplevelser istället för materiella lyxprylar! Ännu mer lycka ger det att ge någon en gåva.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment