≡ Menu

E-handel i Sverige – statistik

Ny statistik från Dibs kartlägger e-handeln i Sverige. Enligt statistiken handlas det digitalt för 77 miljarder kronor i Sverige, 2011. Detta innebär att varje svensk i genomsnitt e-handlar för över 12000 kronor om året.

Det intressanta i utvecklingen för e-handeln är att även människor som bor i storstäder handlar mycket online trots att de bor nära ett bra utbud av affärer. Priserna och utbudet på Internet kan dock inte ens den största av megastäder konkurrera med.

De vanligaste sakerna och tjänsterna som man köper via e-handel i Sverige

Resor står för nästan en tredjedel av all elektronisk handel i Sverige. Sedan följer hemelektronik och förbrukningsvaror för hemmet som båda utgör 13 % av den totala e-handeln.

Intressant att notera är också statistiken för inköp via mobilen. Av all e-handel som sker via mobilen står resor (via mobilen bokar man mest tåg- och bussbiljetter) för 38 procent, tjänster för 28 % och ”medikostnader” (appar, etc) för 20 procent.

Vi handlar mycket mindre kläder och elektronik via mobilen, vilket egentligen inte är så förvånande då man helst vill ha en större skärm som ger en bättre överblick när man handlar dessa produkter. Dessutom har ännu inte elektronik- och mode-branschen rustat för mobilerna ännu. 30 % av alla svenskar (mellan 15 och 444) uppger dock att de handlat med mobilen under året.

Försäljningen av matkassar har tagit lite fart, men det är fortfarande ingen vidare rush vad det gäller att handla mat online.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment