≡ Menu

Diesel klockor kläder och jeans – om det italienska märket

Det italienska modebolaget Diesel räknas som ett av de tre största modehusen inom herrmode. Diesel är främst känt för sina klockor, sina jeans och andra kläder. Men de tillverkar även solglasögon, skor, väskor, etc.

Diesel är ett relativt ungt märke och bildades först 1978 i Molvena, Italien, av Renzo Rosso. När man i slutet av 80-talet anställde den konstnärlige ledaren Wilbert Das började företagets klättring mot den absoluta toppen.

Das började genomföra sin marknadsföringsplan (Diesel är främst kända för sin effektiva marknadsföring) och öppnade bland annat en flaggskeppsbutik på fashionabla Lexington Avenue i New York. Diesels marknadsföring har enligt Das hela tiden stått på tre pelar; inspirerade av amerikanskreklam, italiensk kreativitet och tysk struktur. Das har dock sedermera blivit utbytt om kreativ ledare för företaget.

Diesels mångmiljardinkomster kommer främst från deras världsberömda jeans, men även från deras framgångsrika kollektion av olika accessoarer (som klockor) och undermärket Diesel Kid, för barn.

Ytterligare ett framgångsrikt undermärke är Diesel Gold, som tillhör segmentet ”avslappnat lyx”. Gold lanserades så sent som 2007 och har snabbt blivit en storsäljare.

Tittar man på listor över världens mest framgångsrika lyxmärken ser man en tydlig trend att så gott som samtliga varit framgångsrika med att låna ut sina varumärken till andra företags produkter. Till exempel har L’Oréal gjort parfym och andra skönhetsprodukter åt olika märken, inklusive Diesel. De har även samarbetat framgångsrikt med företag som Adidas. Till exempel är Adidas Originals Denim by Diesel en stor framgång.

Diesel klocka

Diesel klockor blir alltmer populära

Diesels klockor är väldigt populära i Sverige, men det är egentligen inte Diesel som tillverkar dem. Det gör företaget Fossil som även har sitt eget varumärke inom klockor. Dessa säljer dock inte lika bra som när man sätter Diesels logga på dem. Denna typ av samarbeten är symptomatiskt för 2000-talets modebransch där själva logon och designen är viktigare för konsumenten än slutprodukten.

Diesel finns för närvarande i över 80 länder och 5000 försäljningsställen. Man äger också fler än 400 butiker som man sköter i egen regi. I Sverige äger man ett fåtal butiker, varav den mest exklusiva ligger på Biblioteksgatan 9 där man bland annat säljer Black Gold. Diesel finns även att köpa online, på såväl den egna sidan som på tredjeparts butiker online.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment